Zajęcia integracyjne
Igrzyska Para-historyczne
Zabawa historyczno-integracyjna dla ludu płci obojga realizowana w formie rywalizacji wieloosobowych chorągwi, w konkurencjach wymagających sprawności intelektualnej i fizycznej, wiedzy historycznej, a nade wszystko doskonałego poczucia humoru. Spis zadań obejmuje kilkanaście propozycji, od nauki rzemiosła wojennego poprzez śpiew gregoriański aż po taniec dawny.
Spektakle i widowiska
Powitanie Historyczne Salwą Armatnią – doświadczona załoga twierdzy wita Gości salwą z działa regimentowego 1,5 funtowego.
Powitanie Historyczne Salwą Armatnią w Towarzystwie Pocztu Husarskiego – doświadczona załoga twierdzy wita Gości salwą z działa regimentowego 1,5 funtowego, a prezentuje się dwukonny poczet chorągwi husarskiej marszałka województwa pomorskiego.
Nieszpory Gregoriańskie – koncert przy świecach w kaplicy zamkowe chóru gregoriańskiego Schola Cantorum Gymevensis.
Szkoła Szermiercza – wizyta z fechmistrzem w Zbrojowni Zamku Gniew oraz prezentacja rozwoju i zasad fechtunku bronią białą.
Gniew Husarii – spektakl plenerowy w wykonaniu dwukonnego pocztu, ukazujący dzieje, taktykę i uzbrojenie polskiej husarii.
Potyczki polsko-szwedzkie – plenerowa rywalizacja pocztu husarskiego z rotą piechoty autoramentu cudzoziemskiego.
Gniewski Turniej Husarski – spektakl plenerowy, ukazujący dzieje, taktykę i uzbrojenie polskiej husarii w oparciu o rywalizację dwóch dwukonnych pocztów husarskich.
Turniej Rycerski w Zamku Gniew – pojedynek dwóch pocztów rycerskich , w których rycerze odziani w pełne zbroje płytowe ścierają się w szrankach na kopie, a ich giermkowie rywalizują w gonitwach sprawnościowych z mieczem i włócznią. Turniej Rycerski „Legenda Gniewu” – pojedynek czterech rycerzy odzianych w pełne zbroje płytowe, którego celem jest skruszenie kopii na przeciwniku lub wysadzenie go z siodła.
Historyczne i wielce wesołe oprawy biesaid, wieczerzy i kolacji
Wizyta u Komtura – osadzone w realiach czasów Bitwy pod Grunwaldem spotkanie komtura gniewskiego krwawego Zygfryda i Juranda ze Spychowa z Gośćmi Zakonu Krzyżackiego.
Szabla i Kielich – powrót Gości do czasów starosty gniewskiego Króla Jana III Sobieskiego i staropolskiego obyczaju toastów, wiwatów, śpiewów i pojedynków szermierczych.
Więzienie uczy i bawi – krótkotrwałe osadzenie Gości w ciężkim, pruskim więzieniu dla recydywistów, złagodzone celebracją urodzin Jeremiasa von Strauss, naczelnika Zuchthausu.
Na Szweda ruszaj – przygotowanie wolontariuszy do służby w regimentach piechoty Króla Zygmunta III Wazy na wojnę ze Szwedem.
Krwawy komtur Zygfryd – próba odzyskania przez Juranda ze Spychowa córki Danusi, uwięzionej przez komtura Zygfryda w Zamku Gniew.
Porwanie Panny Młodej – podczas którego Pan Młody wraz z Gośćmi Weselnymi poszukuje, przemierzając zamkowe komnaty i krużganki porwaną przez miejscowego szlachcica obiecaną mu wcześniej Pannę Młodą. O jej przyszłości decyduje śmiertelny pojedynek.